Lees- en spellingsproblemen
Wat zijn dat, en hoe kan een logopedist helpen?
Niet elk kind leert vanzelf lezen en spellen. Sommige kinderen hebben moeite met het herkennen van klanken, het koppelen van letters aan klanken of met het vlot lezen van woorden en zinnen. Deze problemen kunnen invloed hebben op het zelfvertrouwen en het leren op school. Logopedie kan dan een belangrijke rol spelen in het onderzoeken en begeleiden van deze kinderen.
Wat zijn lees- en spellingsproblemen?
Lees- en spellingsproblemen ontstaan vaak vanuit een kwetsbare taalontwikkeling. Kinderen vinden het lastig om klanken in woorden te onderscheiden (fonologisch bewustzijn), letters te koppelen aan klanken of woorden vlot te herkennen. Soms blijven deze problemen hardnekkig en kan er sprake zijn van dyslexie.
Bij Taal Meester Logopedie behandelen we kinderen met lees- en spellingsproblemen waarbij sprake is van onderliggende taalproblemen. Als er sprake is van vastgestelde dyslexie, verwijzen wij door naar een gespecialiseerde praktijk waar wij nauw mee samenwerken.

Hoe herken je lees- en spellingsproblemen?
Hoe herken je lees- en spellingsproblemen?
Mogelijke signalen zijn:
- moeite met het aanleren van letters en klanken
- traag of onnauwkeurig lezen
- hardnekkige spellingfouten, ook bij bekende woorden
- verwarring van klanken of letters (zoals b/d, ei/ij)
- weinig plezier in lezen of schrijven
- onzekerheid of frustratie bij stel- en taalopdrachten
Vroege signalering en begeleiding kunnen voorkomen dat problemen groter worden.
Wat doet de logopedist?
Bij Taal Meester Logopedie onderzoeken we eerst of er sprake is van onderliggende taalproblemen, zoals:
- onvoldoende klankbewustzijn
- moeite met luisteren naar klanken of woorden
- beperkte woordenschat of taalbegrip
- problemen met werkgeheugen of automatisering
Op basis van dit onderzoek stellen we een behandelplan op maat op. We werken spelenderwijs aan het versterken van taalvaardigheden die nodig zijn om goed te leren lezen en spellen. Denk aan klank- en letterherkenning, auditieve analyse, klank-tekenkoppeling en het opbouwen van zelfvertrouwen. Leesplezier is een belangrijk doel van de behandeling.
Bij ernstige of blijvende problemen waarbij dyslexie vermoed of vastgesteld is, zorgen we voor een goede overdracht naar een gespecialiseerde dyslexiebehandelaar.